Vecka 36

Hej!

Terminens andra vecka har passerat i full fart. Vi har fått njuta av några varma sommardagar, det blir väldigt varmt i klassrummen.

Nästa vecka hoppas vi att eleverna får sina iPads och även ordinarie schema ska vara på plats. På mentorstiden på måndag går vi igenom schemat med eleverna och skickar sedan hem ett schema i pappersformat.

Här kommer en liten inblick i vad vi arbetar med just nu 🍀

SVENSKA
Temat för detta läsår på Steningehöjdens skola är The future starts with me. I andan av detta utgår det första momentet i svenskundervisningen från just detta. Tillsammans har vi diskuterat vad temat handlar om och kommit fram till att vi har ett gemensamt ansvar för oss själva men också för vår omvärld. När vi strävar efter en fin framtid kan en förebild ha en viktig roll, och tillsammans har vi kommit på flera olika kända personer som kan ses som förebilder.
Denna vecka har eleverna sedan valt en känd förebild, sökt fakta samt skapat en tankekarta. Under den kommande veckan ska eleverna få tillfälle att skriva en faktatext om den valda förebilden. Inlämning av denna faktatext sker senast på fredag 6 september klockan 16.00.

NO
8A och 8B har under NO-lektionerna denna vecka fortsatt att arbeta med celler, vävnader och organ. Vi har börjat att arbeta med organsystem. Det första systemet vi jobbar med är matspjälkningsprocessen. Fråga gärna hemma om de kommer ihåg vad det är som händer när maten kommer till magsäcken 😊

TEXTILSLÖJD
På textilslöjden har alla 8:or fått möjlighet att göra nyckelringar till sina skåpnycklar. Du som ännu inte har tagit med ett lås behöver göra det under nästa vecka.

Under veckans lektioner har vi även pratat om hur vi kan bli hållbara konsumenter. Vi har bland annat lärt oss att om en T-shirt kostar 200 kr så får sömnadsarbetaren endast 80 öre av den summan och bomullsodlaren ännu mindre, 8 öre. Förutom de låga lönerna är det en enorm miljöpåverkan vid framställandet att exempelvis bomull. De senaste 30 åren har svenskarnas textilkonsumtion nästan fördubblats och idag konsumerar vi i Sverige som om vi hade 3,7 jordklot. Vi köper i genomsnitt 13 kg textil per person och år. Det motsvarar ungefär 65 t-shirtar eller 19 par jeans. Hur kan jag som konsument tänka om jag vill minska på mina inköp? Ett sätt som vi pratat om är återbruk. Vi ska de kommande veckorna jobba med återbruk på textilslöjden. Vi kommer med andra ord sy något nytt av något gammalt.

Eleverna har därför fått i uppgift att ta med sig ett klädesplagg hemifrån som inte längre används. Det kan vara ett plagg som är trasigt, för litet, fel passform mm. Elever får själva välja om de vill göra ett nytt klädesplagg eller sy något helt annat. Kanske ett förkläde, grytlappar eller shoppingpåse? Titta igenom garderoberna där hemma och passa på att rensa ut. Är det någon som har flera plagg får ni gärna skänka det till skolan så kan det säkert användas till något värdefullt. Ta med ditt klädesplagg senast på torsdag den 5/9.
Vill ni läsa mer om Hållbar konsumtion kan ni göra det här: https://www.sverigeskonsumenter.se/stilmedveten/

Här kan ni få lite idéer på vad man kan göra för återbruk: http://365slojd.se/aterbruk 

IDROTT OCH HÄLSA

Eleverna har arbetat med kamratbanor där de fått träna samarbete och att lösa praktiska kluringar som att ta sig gemensamt över en vippbräda eller att plocka ner en nyckel ur en hink som hänger väldigt högt upp. Vi pratade mycket om hur man pratar till varandra, att det kan låta hårt och tufft för att jag säger saker på ett visst sätt, även om det jag säger är snällt menat.

Vi har även börjat uteperioden och kommer nu att vata ute i alla väder. Ha därför med kläder efter väder. Kommande period kommer vi hålla till i skogen för att lära oss om friluftsliv och orientering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *