Vecka 4

Hej!

Denna vecka är det viktigt att ni kommer ihåg att lyssna på elevernas presentationer inför de elevledda samtalen. Det finns en pepp-ruta som vi vill att ni fyller i och det finns en ruta med övriga tankar som ni kan fylla i om det är några frågor inför samtalen. Mentorerna har skickat ut digitala inbjudningar som vi vill att ni ska tacka ja till. Vi ser fram emot att möta er digitalt nästa vecka!

Viktigt nästa vecka

Måndag: Utvecklingssamtal från klockan 13, eleverna slutar till lunch

Tisdag: Studiestöd kl 15-16

Onsdag:  Utvecklingssamtal från klockan 13, eleverna slutar till lunch

Torsdag: Simning, Midgårdsbadet, för de elever som inte simmade under HT – Info finns i IDH-kanalen

Fredag:

 

Engelska: Hand in section 4 of your project. Send a copy to your feedback friend and give feeback!

Engelska 9A och 9B
Vi fortsätter med temat att lämna jorden eller att skriva brev. Eleverna få möjlighet att utveckla språket genom att skriva, läsa, söka information på nätet och att prata muntligt med klasskamrater.
Vi rekommendera varmt att eleverna träna lite på engelska när de har möjlighet till det. Här kommer några saker de kan göra för att utveckla engelska språket.
  1. English grammar App finns på elevernas iPad och är lätt att använda och träna på grammatiken.
  2. British Council, här kan man träna hör och läs förståelse

https://learnenglish.britishcouncil.org

https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills

  1. Read theory, här kan man träna läsförståelse men även att utveckla ordförrådet genom att lära sig synonymer, antonymer, grammatik och mycket mer.
    https://englishforeveryone.org/Topics/Reading-Comprehension.html

    Det finns så mycket eleverna kan lära sig på hemmaplan om det finns intresse. Vi har pratat hur viktigt det är att kunna förstå engelska om man ska studera vidare efter högstadiet och gymnasiet eftersom engelska litteratur används på många olika program.

Idrott och hälsa: Nästa vecka kommer vi att ha ett tillfälle med restsimning och 9a och 9c som inte simmar kommer att spela snöfotboll utomhus.

Matematik
Vi arbetar i området geometri där vi påbörjade med ämnesbegrepp likformighet, kongruens och rotationsordning. Just nu arbetar vi med längdskala och kommer in på areaskala och volymskala. På sidan 136 i matteboken finns det en begreppslista som du som föräldrar kan gärna ta del av och testa ditt barn hur mycket hen kan. Att träna ger färdighet och ju mer eleverna förstår ämnesbegrepp ju lättare de kan resonera och diskutera. Det är alltid uppskattat av eleven att vårdnadshavare är engagerad så mycket som möjligt i deras kunskapsutveckling.
Musik: Vi har kommit igång med gitarr- och pianospelandet. Vi fortsätter öva på ackorden i låten och byta mellan ackorden. Låten finns i musikkanalens filer.
NO
9a och 9c: Båda klasserna har arbetat superflitigt i flera veckor med sina faktatexter om hållbar utveckling genom smarta elnät på NO:n. Jag tror alla är lättade över att vi är klara med detta område och jag hoppas alla är stolta över sin insats- det ska ni vara! 9c var så glada att det blev applåder i klassrummet igår. ❤️ Jag är så himla stolt över er. Ni har verkligen utvecklats!
Många har börjat lämna in och texterna är fantastiska! Be gärna att få se era ungdomars texter för de är verkligen riktiga stjärnor! Deadline är söndag kväll men peppa hemma att lämna in ikväll så att ni kan få en lugn helg! <3
9B SO: Vi är färdiga med Historian. Inlämning av filmanalys ska in på söndag 31/1. En del elever har omprov om Andra världskriget på tisdag 2/2.
Vi startar nytt område denna veckan, geografi. Där kommer första momentet handla om demografi.
Spanska 9A – Vi har arbetat med kapitlet ”Mi día ” / ”Min dag ” . Här har vi jobbat med reflexiva verb , indefinita pronomen, tidsuttryck, lite om Centralamerika och det tempus perfekt Nästa vecka ska vi göra det skriftliga delprovet.
Spanska 9BC arbetar vidare med att kunna uttrycka vad de SKA göra och vad de HAR gjort samt ord som har med olika typer av semester att göra.
Svenska:
9C har arbetat med ett argumenterande tal ”mitt ekologiska fotavtryck” vi har tittat på genren, diskuterat och arbetat gruppvis med argumenterande tal. Nästa vecka ska vi titta på olika argumenterande tal och skriva ett gemensamt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *